Bli en starkare ryttare

Bli en starkare ryttare

För den ovane ryttaren är det lätt att tro att det endast är hästen som behöver en god kondition och muskelstyrka, men det är minst lika viktigt att du som ryttare håller dig i form. Som hästägare eller ryttare överlag är det inte ovanligt att sätta hästens behov framför våra egna. Det kan i vissa fall leda till att vi inte ser efter vår hälsa på ett bra och hållbart sätt.

För att du ska bli en riktigt stark och uthållig ryttare är det viktigt att du bygger upp både styrka, uthållighet och stabilitet i kroppen. Om du inte gör det finns det risk att du blir stel, vilket i sin tur ökar risken för felbelastning och obalans som kan leda till skador. Här nedan tipsar vi om några bra övningar som du kan göra på hemmagym eller offentligt gym. Fördelen med ett professionellt hemmagym är att du har allt nära tillhands.

Bästa träningen för en uthålligare ryttare

Innan vi går vidare in på olika övningar ska vi först titta på vad ryttare behöver extra av:

  • Bålstyrka och stabilitet
  • Styrka i ben, fötter, rygg och axlar
  • Rörlighet i bröstrygg och ryggrad
  • Hållning
  • Uthållighet och kondition
  • Närvaro och fokus

Träning för bålstyrka

Några av de bästa övningar du kan göra för bålstyrka är bland annat sned planka, rygglyft, mountainclimbers och cykla med twist. Fördelen med de här övningarna är att ingen kräver någon form av redskap eller utrustning.

Träning för starka ben

Som ryttare kommer du att använda dina ben som ditt främsta ”verktyg”. Därför är det viktigt att du håller både ben och fötter starka. Det kan du bland annat göra med hjälp av övningar som knäböj och explosiva hopp, samt utfall och så kallade step-ups. För att träna fötter kan du bland annat göra tå till häl övningar, utsida-insida eller hällyft.

Konditionsträning

Även om det är hästen som gör det främsta jobbet behöver du ha bra uthållning och kondition. Här rekommenderar vi att du satsar på jumping jacks som får upp flåset ordentligt, hopprep, hälkickar, burpees, upphopp och jogging eller löpning. Du kan även cykla eller simma för att förbättra konditionen.

Om författaren

greenways.se administrator